Elbilar på väg att slå igenom
30 mars 2015
Ny svensk forskning visar att batteriutvecklingen för elbilarna har gått oväntat snabbt. – Utvecklingen av elbilarnas batterier går mycket snabbare än man trott, säger Björn Nykvist, forskare på Stockholm Environment Institute.
Dagens bensin- och dieselbilar är dyra att tanka och står för en stor andel av de miljöfarliga utsläppen, bland annat av koldioxid.
Drömmen om att elbilar, helt utan avgaser, skulle kunna ersätta dagens bilar ser nu ut att kunna bli verklighet snarare än man tidigare trott. Detta enligt ny svensk forskning, som nu publiceras av tidskriften Nature Climate Change.
– Utvecklingen av elbilarnas batterier går mycket snabbare än man trott. Om man bara ser till kostnaden på batterierna kommer elbilsmarknaden att vara i ett helt annat läge om bara 5-10 år, säger Björn Nykvist, forskare på Stockholm Environment Institute.
”Avgörande prisfall”
Att batterierna utvecklas och faller i pris är avgörande för elbilarnas genombrott. Batterierna har nämligen varit en extremt dyr del av elbilarna. De har varit hela anledningen till att elbilar ofta kostat flera hundra tusen mer än motsvarande bensinbil, vilket gjort elbilarna för dyra för många vanliga konsumenter.
Men nu håller något alltså på att hända. Någon gång mellan 2020 och 2025 når batteripriserna det som forskarna menar är en avgörande nivå: 150 dollar per kilowatt i batterikapacitet.
– Kring 150 dollar så uppnår man en punkt då batteriet inte längre är en så pass stor kostnad att elbilen blir dyrare än bensinbilar. Och samtidigt är en elbil är betydligt billigare att ladda än vad det är att tanka en bensinbil. Du går ner i mindre än en tredjedel av kostnaden per mil, i vissa fall blir det ännu billigare, säger Björn Nykvist.
Att genombrottet kommer om bara drygt fem år är en helt annorlunda prognos än vad tidigare forskning visat; då har man trott att genombrottet dröjer över 15 år, till efter år 2030.
Mellan 0,5 och 10 timmars laddning
Elbilar ”tankas” genom att anslutas till elnätet. Det finns en mängd olika laddare, och det tar mellan en halvtimme upp till 10 timmar att ladda, beroende på vilken laddare du använder. Att bilen tar lång tid att ladda är också det en orsak till att konsumenterna väljer bort elbil.
– Men det här med laddning är lite av en vanefråga, säger Andreas Lundqvist, bilförsäljare, som även delar uppfattningen att kostnaderna med elbilar ofta gör dem svårare att sälja än bensinbilar.
Kommer då elnätet räcka till om bilar ska gå på el?
– Elbilar gör av med väldigt lite energi. Om alla bilar skulle bli elbilar idag så är det i storleksordningen 10 terawattimmar, och det är inte ens 10 procent extra från vad vi har idag för all elanvändning, säger Björn Nykvist.
Däremot kan det bli utmaningar för elnäten lokalt och vid olika tidpunkter på dygnet om många laddar samtidigt, säger Björn Nykvist. Han tror också att det är avgörande att man kan ladda bilen snabbt och att många kräver av sin bil att den ska kunna användas även på längre resor.
– Man är van vid att använda sin bil på många olika sätt, inte bara till korta resor inom en stad.
Det är för den typen av elbilar med större batterikapacitet som det snabba prisfallet på batterier till elbilar nu blir avgörande.
– Elbilen har en potential att förändra hela bilmarknaden snabbare än vi trott, det är vad den nya forskningen visar, säger Björn Nykvist.
Påverkar planerade klimatåtgärder
Han menar också att den nya forskningen är viktig för beräkningar av hur man ska komma tillrätta med klimatförändringarna.
– De som försöker titta på hur man bäst ska lösa miljöproblemen med koldioxidutsläpp bygger kalkylerna utifrån kostnaderna med olika tekniska lösningar, och då är det ju jätteviktigt att ha rätt antaganden.
Källa: www.svt.se/nyheter